Inspiráció a stílusos, lassú élet művészetéhez.

Slow Living Secrets

Erdélyi csodák magyar kedvességgel

2024. június 02. - Slow Living Secrets

Erdély varázslatos tájai és gazdag történelme miatt csodálatos úti cél lehet. Az erdélyi emberek őszinte kedvessége és közvetlensége miatt pedig nemcsak csodálatos, hanem elsőszámú úti cél is annak, aki egy olyan utazásra vágyik, ami nemcsak élményeket ad, de lélekben is hozzátesz az utazóhoz.

Ahogy az autóval lassan begördültünk az erdélyi tájba, a hegyek és völgyek látványa azonnal lenyűgözött. Életemben először jártam Erdélyben és már az első megállónkon, egy kis faluban megérintett a helyiek kedves fogadtatása. Amint megérkeztünk a panzió parkolójába, a tulajdonos és családja széles mosollyal üdvözölt és a ház pálinkájával köszöntött bennünket a hosszú út után. Szépen megterített asztallal és a háziak által készített ízletes vacsorával vártak. A család legkisebb tagja, Lajoska kb. öt perc után mesélte el nekünk, hogy harmadik osztályos alsó tagozatos tanuló és az osztályába összesen nyolcan járnak, az oktatás pedig magyarul történik, de tanulják a román nyelvet is. Jó tanuló, ahogy ő mondta, sokszor “előre dolgozik”, és mivel most is így tett, ezért megúszta az aznapi matekleckét.

Nem telt sok időbe, hogy rájöjjek, itt az emberek nyitottsága és kedvessége a mindennapok része és ahogy tovább barangoltunk Erdély csodálatos vidékein, mindenhol ezzel a vendégszeretettel találkoztunk.Korondon az egyik híres fazekasházban a mester személyesen mutatta meg a műhelyét, ahol szebbnél szebb kerámiák készültek, és amikor kifizettük a vásárolt portékát, megjegyezte, hogy ha éppen főzött volna aznap, meghívott volna, hogy ebédeljünk az otthonában, de így csak a környékbeli éttermek közül ajánlotta - ahogy ő fogalmazott - “a szép helyeket”.  Egy mozgékony magyar vizslával jártunk nála, akivel aznap a 30 fokos melegben már egy félnapos túra mögöttünk volt, és ahogy a megpillantotta, szó nélkül felajánlotta, hogy Fülesnek hoznak egy kis vizet ebben a melegben.

Sepsiszentgyörgyön a helyi magyarság néhány irodalomkedvelő tagjával volt szerencsénk találkozni, akik büszkék a magyarságukra és arra, hogy mennyi kiválóságot adott a világnak a magyar tudományos és irodalmi élet. Minden szavukból érződött a magyarságtudatuk, saját történeteik és hagyományaik értékei.

Utunk során felkerestünk több történelmi helyszínt, meglátogattunk néhány Kós Károly által tervezett villát Sepsiszentgyörgyön, ellátogattunk báró Orbán Balázs székelyföldi író, néprajzi gyűjtő sírhelyéhez, és a Székelykapu Múzeumba Szejkefürdőre, valamint megnéztük Tamási Áron sírhelyét és szülőházát is Farkaslakán. Végigsétáltunk a korondi kirakodóvásárban és betértünk néhány fazekasműhelybe, ahonnan gyönyörű fazekasmunkákkal tértünk haza.

Rövid látogatásunk élménydús volt, melyek közül az egyik legmaradandóbb az emberek kedvessége volt. A barátságos, őszinte vendégszeretet azt éreztette velünk, mintha régi barátokkal találkoztunk volna újra. Ezek az értékek mélyen gyökereznek a helyiek kultúrájában és mindennapi életük szerves részét képezik. Hálával és örömmel tértünk haza, de visszamegyünk még, mert Erdély gyönyörű tájai varázslatos helyek, az itt élő magyar emberek kedvessége és vendégszeretete pedig visszavár.

Végezetül pedig álljon itt az erdélyi utazásomról készült hangulatvideó:

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.